Als kind probeerde ik te begrijpen wat ik zag door het na te tekenen. Ik wilde begrijpen hoe de magie werkt om in een plat vlak de suggestie van driedimensionale vormen op te roepen. Ik merkte dat je zo een afbeelding kon creëren die je verraste. Een beeld dat je optilde uit de alledaagse werkelijkheid.

Toen ik in de jaren zeventig naar de Rotterdamse Kunstacademie ging, stonden tekenen en schilderen niet hoog aangeschreven. Kunst was conceptueel en maatschappelijk geëngageerd. Om ideeën draaide het, originaliteit, jezelf ontdekken, grenzen verleggen, laten zien wat nog nooit was gezien, confronteren, shockeren. Niet om het creëren van iets moois dat je zou kunnen verrassen of je zou kunnen optillen uit het dagelijkse leven. Wie zich wilde verdiepen in de geheimen van de schilderkunst, wie kennis zocht over toonwaarden, kleur, compositie etcetera, moest dat elders vinden. Ik voelde me een verloren dromer.

Dus zocht ik mijn eigen pad. Tekenen en schilderen is nog altijd het liefste wat ik doe – vraag me niet waarom. Portretten staan voor mij bovenaan. En ik hou van zichtbare penseelstreken, ‘bravura brushstrokes’ die van grotere kijkafstand samenvloeien tot een verrassende weergave van de werkelijkheid. Ik hou van schilders als Diego Velázquez, Frans Hals, Claude Monet, Edgar Dégas, John Singer Sargent, Joaquín Sorolla y Bastida, Anders Zorn. Ook bestudeer ik graag eigentijdse schilders die de grenzen opzoeken van de ‘schildertaal’, bijvoorbeeld Alex Kanevski, of Lucian Freud, Andrew James, Nicolás Uribe, Golucho.

“Aquarelleren is meestal het beste zien te maken van een noodgeval”

- John Singer Sargent 

Zakelijke informatie
Ik sta ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 61766356.
Mijn BTW-nummer is: NL001285748B53
Ik hanteer de Leveringsvoorwaarden voor kunstwerken zoals gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbank te
Leeuwarden, d.d. 10 oktober 2012 onder nummer 120-2012.