Voltooid!

‘Schade-inspectie’ 2020, olieverf op doek, 50x70cm.

Ik heb dit schilderij gemaakt als reactie op het volgende verhaal.

Op 29 maart 1918, een paar maanden voor het einde van de Grote Oorlog, werd het dak van de Église Saint-Gervais in Parijs getroffen door een granaat. Die kwam van een nieuw ontwikkeld enorm kanon dat de Duitsers hadden gestationeerd op zo’n 100 kilometer van Parijs. Het dak stortte in met een donderend geraas en doodde 91 mensen.

Eén van hen was Rose-MaryAndré-Michel Ormond, 24 jaar oud, de favoriete nicht van de beroemde kunstschilder John Singer Sargent. Ze was getrouwd met Robert André-Michel in 1913. Robert was bij het leger gegaan bij het begin van de oorlog en sneuvelde in oktober 1914.

Rose-Mary was oorspronkelijk reeds vrijwilliger bij het Rode Kruis, maar toen Robert heengegaan was, voelde zij zich geroepen om meer bij te dragen aan de oorlogsinspanningen. Dus nam zij in 1915 deel aan de verpleegkundigen-staf in het nieuw gevestigde revalidatieziekenhuis in Reuilly, dat gewijd was aan de behandeling van soldaten die blind geworden waren door wapens of mosterdgas.

Het verlies van Rose-Mary, die vele malen voor Sargent had geposeerd, raakte Sargent diep. Na de oorlog schilderde Sargent een reusachtig meesterwerk in opdracht van de Britse regering, genaamd ‘Gassed’. De soldaten met hun blinddoeken moeten voor hem het beeld opgeroepen hebben van de blind geworden soldaten aan wie Rose-Mary de laatste jaren van haar leven had gewijd.

Toen ik een krantenfoto tegenkwam waarop de ravage te zien was na de inslag in de Saint-Gervais Kerk, moest ik dit vreemde tafereel gewoon schilderen van al dat puin, waaronder ik mij het ernstig verminkte lichaam van Rose-Mary voorstelde.

Het onderwerp van het schilderij zijn de drie mannenfiguren precies in het midden, die kort na de inslag de schade inspecteerden; je kunt het stof nog zien neerdwarrelen.

Vergast’, 1919, door John Singer Sargent, olieverf op doek, 231x611cm, Imperial War Museum, London.

‘Nonchalant’, 1911, door John Singer Sargent, olieverf op doek, 63,8×76,2cm, National Gallery of Art, Washington D.C.