Met nog meer energie stortte ik mij op het definitieve ontwerp, dat ik deze keer maakte in fijne witte chamotteklei (het voorlopig ontwerp maakte ik in grauwe rivierklei; de chamotte heeft het voordeel van een licht geruwd oppervlak, dat een levendiger uitstraling geeft). Onlangs heeft een afvaardiging van de opdrachtgever het resultaat goedgekeurd en inmiddels staat het bij de bronsgieter. Het wordt nog hard werken, want het bronzen exemplaar zal bij de eerste raadsvergadering, op 13 januari a.s., onthuld worden. De uitstraling van het bronzen beeld is onvergelijkbaar met het kleimodel, maar hierboven toch alvast een preview. Bronsgieten Er wordt vaak gevraagd hoe dat bronsgieten van zo'n portret nu eigenlijk gaat. Een portret wordt hol gegoten - een flinke kop in massief brons zou niet te tillen, en vooral: niet te betalen zijn. Maar hoe kom je nu van een massieve kop in klei of boetseerwas tot een holle bronzen kop? Hieronder een beknopte beschrijving. Grofweg gaat het als volgt. Van de kop in klei - het positief - wordt eerst een mal gemaakt - het negatief. Het maken van die mal, die uit twee delen moet bestaan, wordt ook wel 'invormen' genoemd.
1 Reactie
|
Archives
Mei 2020
Categories |