De laatste avonden van twee leerzame en druk bezochte workshops portretschilderen zitten er op. De workshops waren erop gericht het portret op te vatten als een vorm waar licht op valt en waarin schaduwen ontstaan, en waar je in zowel in de lichte als in de schaduwdelen verschillende toonwaarden ziet. Daarvoor moet je je een manier van kijken eigen maken die niet gemakkelijk is. Kijken als een kunstschilder zeg maar. En dan ook nog een manier van werken, want je ziet enorm veel, maar je kunt niet alles tegelijk aanpakken. Eerst grote vlakken dus, dan pas stap voor stap detailleren en voortdurend de balans tussen toonwaarden en kleuren in de gaten houden. Aan de resultaten kon je zien dat de schilders echt hun best deden om deze manier van kijken in de praktijk te brengen. Ongelooflijk boeiend is het iedere keer weer om te zien hoe elke schilder hetzelfde model in zijn eigen persoonlijke handschrift op een herkenbare manier weet weer te geven. Ik heb de werken van de laatste avond hieronder afgebeeld. Echt werk om trots op te zijn! Bedenk dat alle portretten in niet meer dan 7 kwartier gemaakt zijn en dat een aantal deelnemers weinig tot geen ervaring met portretten hadden! Er bleek na afloop behoefte te zijn aan een vervolg waarin wat meer verdieping mogelijk was, zodat er apart aandacht zou kunnen zijn voor perspectief, anatomie, kleuren mengen enz. Om die reden start ik in februari 2016 een cursus 'Portretschilderen in 10 lessen'. Resultaten groep dinsdagavond: Resultaten groep woensdagavond
0 Reacties
Om los te kunnen komen van het ingekleurde plaatje van de ansichtkaart, heb ik mij in de eerste plaats afgevraagd in wat voor lichtomgeving ik de afbeelding wilde schilderen en ik koos voor een frisse voorjaarsmorgen met een stevige bries uit het Westen. Met de zon nog in het Oosten kon ik zo een mooi warm licht laten vallen op de huizen achter de Monstersche Sluis en achter de Wip. De Stadhuiskade kon daarmee contrasteren in een prachtig koel reflectielicht. De focus kwam daardoor automatisch te liggen op de kade voor de oude Ploegfabriek, de mensen die daar stonden en de boten met hun masten, balken en andere spullen, alles badend in een warme ochtendzon. Inmiddels ben ik ruim halverwege, schat ik. Momenteel ben ik van achter naar voren aan het werken, waarbij ik de achtergrond wat vager en minder gedetailleerd laat zijn, zodat alle aandacht komt te liggen op de voorgrond, de kade, de mensen en de aangemeerde schepen. Er moet nog heel wat gebeuren in de toonwaardenbalans en er zijn nog heel wat details aan te pakken, maar zoals je in onderstaande diapresentatie kunt zien gaat het de goeie kant op. |
Archives
Augustus 2018
Categories |