Dick Tulp | Fine arts painter & Teacher
  • HOME
  • PORTRAITS
  • PAINTINGS
  • AQUAREL
  • SCULPTURES
  • PORTRAIT COMMISSIONS
  • OPEN ATELIER
  • BLOG
  • BIO
  • CONTACT

(nieuwe blog in de maak)

8/23/2018

0 Reacties

 
0 Reacties

Workshop 'Zorn Palet' Willem de Kooning Academie

6/20/2018

0 Reacties

 
Vorige week mocht ik ism. The Fine Art Collective op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam voor zo'n 25 enthousiaste studenten een workshop geven over het ultiem beperkte palet van de Zweedse schilder Anders Zorn (1860-1920).
Vandaag kreeg ik daar nog wat leuke foto's van binnen.
​Verraste gezichten over zóveel kleuren uit enkel geel, rood, zwart en wit!

(klik op foto voor uitvergroten)
0 Reacties

Expositie Open SchildersAtelier 14-15 april 2018

4/15/2018

0 Reacties

 
De Kunstroute Maassluis was zeer goed bezocht, dat kun je rustig stellen. Ook in mijn atelier liepen geïnteresseerde bezoekers de hele zaterdag bij bosjes door mijn atelier. 
Mijn aquarellen trokken veel aandacht, en een echte trekpleister was de wand met werken van cursisten van het Open SchildersAtelier. De oooh's en aaaah's waren niet van de lucht bij het zien van alles wat daar hing. 
Iedereen die op bezoek is geweest: hartelijk dank voor alle belangstelling. Een goeie stimulans om hiermee verder te gaan!
0 Reacties

Open SchildersAtelier: wat maken ze daar eigenlijk?

3/14/2018

0 Reacties

 
Het Open SchildersAtelier slaat aan, dat durf ik rustig te stellen.
​

Voor het tweede achtereenvolgende jaar coach ik elke dinsdagavond tussen 19:00 en 22:00 in mijn atelier een telkens wisselend aantal enthousiaste kunstschilders bij het uitwerken van hun zelfgekozen onderwerpen. Het maakt niet uit of ze werken in acryl-, aquarel- of olieverf: iedereen die verder wil komen in de edele kunst van het schilderen is welkom.

Het blijkt goed aan te slaan dat je zelf kunt bepalen hoe laat je start en hoe lang je blijft. Per maand stuur ik achteraf een factuurtje. Zo kan ieder voor zichzelf bepalen hoeveel tijd en geld hij of zij erin wil steken.

Elke dinsdagavond eindigt met het gezamenlijk evalueren van wat er die avond is gemaakt. En het  is elke keer weer een verrassing om te zien hoe iedere deelnemer zich verder ontwikkelt en stapje voor stapje de kneepjes van het kunstschildersvak onder de knie weet te krijgen.

Afgelopen dinsdag waren er 6 deelnemers en hoewel hun werken nadrukkelijk nog niet af zijn, wil ik hier toch eens even (met gepaste trots en met hun goedvinden)  laten zien waar zij aan werken.
Zo werkt  Kees bijvoorbeeld al een aantal avonden aan dit flinke doek, een prachtig zonnig marktgezicht ergens in een Zuideuropese stad. Hij schildert in (waterafdunbare) olieverf en kijk eens hoe mooi de balans in de verschillende toonwaarden is, hoe lekker los de gevelversiering is geschilderd en hoe de lichtplekken op straat en de vervaging van vormen in het gebouw naar rechts toe het gevoel van ruimte versterken.
Foto
Foto
Een heel andere manier om ruimtelijkheid op te roepen zien we in dit fraaie landschap in acryl met baobabs van Gerrit. Hij laat de grillige vormen van de bomen met scherpe randen afsteken tegen een achtergrond van groen en gele tinten die met zachte begrenzingen van elkaar zijn gescheiden. Ook de horizon gaat bijna onmerkbaar over in de lucht, behalve een berghelling links. Op de voorgrond zie je veel detail en kleur, met losse toetsen neergezet, waardoor de dieptewerking krachtiger wordt.
En dan een aantal portretten.
​
​Hiernaast zie je hoe Gerda haar vader portretteert in acryl. Het is de 2e fase van een opzet in acryl, een klein maar fijn portretje waarin zij met grote zorgvuldigheid de juiste toonwaarden zoekt om de contrasten tussen zonlicht, schaduw en reflectielichtjes tot uitdrukking te brengen.  Ondanks het felle zonlicht heeft Gerda zich voorgenomen de toonwaarden overwegend licht te houden. Zo'n zgn. 'high key'-benadering kan het effect van fel zonlicht vergroten. Je ziet dat de bovenranden van de bril - in eerste opzet - dus nog wat in toonwaarde moeten worden teruggebracht.
Foto
Foto
Saskia schildert een acrylportret van een van haar kleinzoons. Je ziet dat de toonwaarden in het gezicht zeer dicht bij elkaar liggen. Dat vergt een uiterst zorgvuldig en subtiel mengen van licht- en schaduwtinten - wat met een sneldrogende verf als acryl niet altijd even eenvoudig is. 
Ik vind de achtergrond, de langwerpige vormen en de tinten ervan erg goed werken tegen het zachte en glad uitgewerkte jongensgezicht. en die beide contrasteren weer op een prachtige manier met de eerste opzet van het blauwe shirtje en de motiefjes en letters daarop. 
Dit wordt een portretje van de dochter van Martha. Zij schildert het in olieverf op een klein paneel, wat een andere uitstraling geeft dan olieverf op linnen of katoen. Door de welgekozen lichte tinten in de achtergrond in een soort zachte wolkvormen zet Martha het figuurtje, ondanks het kleine formaat, in een grote ruimte. De eerste behandeling van toonwaarden in gezicht en haar zijn al behoorlijk in balans. De shawl met de gedempte kleurschakeringen deed mij in de verte denken aan het kleurgebruik dat de schilder Kenne Grégoire soms toepast. Maar let op als straks het jasje helemaal in blauw is uitgewerkt: dan wordt dit een prachtig schilderij.
Foto
Foto
Wim is van huis uit bouwkundig tekenaar en heeft een scherp oog voor perspectief en ingewikkelde constructies. Hij volgde onlangs een workshop portrettekenen die ik gaf in het Museum Maassluis en besloot toen om zich aan portretschilderen te wagen.
Bij wijze van eerste oefening heeft hij hier het portret van een dame uit een modeblad uitgewerkt - in aquarel. De toonwaarden in het gezicht en de hals zijn goed geplaatst en al heel verdienstelijk uitgewerkt. De afwisseling tussen een meer gedetailleerde weergave van het haar bovenop en de weergave van het haar als schaduwvlak net boven en onder het oor werkt heel goed. De detaillering in het vest is met een fijne losse toets neergezet.

Binnenkort, tijdens de Kunst- en Atelierroute Maassluis, zal ik een aantal werken van alle 'dinsdagavondschilders' in mijn atelier exposeren, dan kunt u met eigen ogen zien wat voor fraais daar eigenlijk gemaakt wordt.
0 Reacties

Vloeiende, gloeiende olieverf

12/8/2017

0 Reacties

 
Schilderen is het met penseel beschrijven van licht op dingen. Dat zegt kunsthistoricus Jeroen Stumpel onder andere als hij in de Universiteit van Nederland uitlegt waarom we in de westerse cultuur met olieverf gingen schilderen. Een mooie heldere uiteenzetting in amper een kwartier over die vloeiende, gloeiende verfsoort vind je hier.
Foto
eitempera
​Madonna
Duccio, 1255-1318
Foto
olieverf
Gents altaarstuk
Jan van Eijck
​ca. 1390-1441
0 Reacties

Zich laven aan waterverven

9/22/2017

0 Reacties

 
Omdat ik 65 was geworden kreeg ik van mijn zoon Wouter een bijzonder cadeau: we zouden samen naar de tentoonstelling van Sargent's aquarellen gaan, in de prachtige  Dulwich Gallery in London! Wouter is een groot bewonderaar van John Singer Sargent.

Ik kon mijn geluk niet op, want niet alleen was Sargent ook een van mijn favoriete olieverfschilders, zijn aquarellen konden mij zowel als Wouter werkelijk in vervoering brengen. En de aquarellen die we nu gingen bekijken waren bijna een eeuw lang niet geëxposeerd geweest!

Twee Sargent-fans op weg naar het Walhalla dus, Als opwarmertje deden we een dag eerder nog even gauw Tate Brittain, waar we Sargent's meesterwerk 'Carnation lily, lily rose' (olieverf) bewonderden. Dat was een heuglijk moment, waar ik na thuiskomst ter herinnering een even snel een aquarelletje aan moest wijden.
​
Foto
En toen was het eindelijk zondagmorgen 17 september jl. Na het ontbijt wandelden we door Upper Norwood naar de gallery en stortten wij ons als hongerige kunstwolven op de meesterwerken van een schilder die wat mij betreft tot de begaafdste aquarellisten ter wereld gerekend mag worden. Bijna drie uur lang gingen we volledig op in de magie waarmee deze schilder telkens weer het licht zo virtuoos wist te vangen in de meest gewaagde composities en in de meest sprankelende tinten. Het was fantastisch.

Om een korte indruk te geven volgen hieronder een paar van zijn meesterwerken. ​
0 Reacties

Plein air: vakantieschetsjes 2017

8/8/2017

0 Reacties

 
Medio juli reden we Frankrijk binnen, net na een zeer warme periode. Het kwam ons goed uit dat de temperatuur tijdens onze trektocht van 3 weken schommelde tussen de 23 en 27 graden, soms met een uitschietertje omhoog of omlaag en nauwelijks regen van betekenis. Naast fietsen, wandelen, kerken kijken of lui liggen met een boek kon ik er vaak op uit met schetsboekje of aquarelbloc.

​Hieronder stal ik de 'buit' uit, geen verpletterende meesterwerken, maar wel doorleefde en warme herinneringen aan alle plekken waar we geweest zijn: aan de Loire, in de buurt van Brive-la-Gaillarde, in de Gers (ook wel bestempeld als 'het Franse Toscane'), waar we in Marciac nog iets konden meepikken van het jazzfestival dat er net gestart was. Verder verbleven we net onder La Rochelle en ten slotte in het pittoreske Honfleur.
0 Reacties

July 05th, 2017

7/5/2017

0 Reacties

 
0 Reacties

En nog een alla primaatje...

7/3/2017

0 Reacties

 
Portretschilderen is een proces van duizend ingewikkelde keuzes maken over vorm, compositie, toonwaarden, kleur, randen en hoe je dat alles in balans brengt en hoe je tegelijk zorgt voor een of meer duidelijke focuspunten. Hoe vaker je het doet, hoe meer je merkt dat je inzicht toeneemt en ook hoe groter je vaardigheid wordt met het penseel. En het is een geweldige ervaring om zo nu en dan iets tot stand gebracht te hebben dat opeens een overtuigende eigen identiteit lijkt te hebben, zodat je je afvraagt: heb ik dat werkelijk gemaakt?
 
Dat gebeurt echter maar zo nu en dan. Meestal moet je erkennen dat het er best aardig uitziet, maar dat het toch iets ontbreekt. Van de vorige blog vond ik het tweede portretje bijvoorbeeld behoorlijk sterk. Het had een brutale toets en er zaten oneffenheden in die het sterk en aantrekkelijk maakten (voor mij althans).

Vandaag schilderde ik het onderstaande portretje en daarvan denk ik achteraf: mmm...  Niet onaardig, maar op de een of andere manier vind ik het iets te braaf geworden, minder spetterend dan het voorgaande. De toonwaarden zijn goed, de tinten hier en daar wat extra aangezet (lippen, neus, schaduwhoekje linkeroog), en er zijn drie duidelijke focuspunten: eerst het linkeroog, dan het andere oog en dan de mond. De rest is opzettelijk minder uitgewerkt. Gelukkig heeft het 
wel de stevige toets waar ik gek op ben in die ik me steeds meer als stijlkenmerk wil eigen maken.

Kortom niet ontevreden, maar morgen weer een nieuwe studie!
Foto
Ten slotte een voorbeeld van een echte meester: Anders Zorn (1860-1920) durfde gewoon alles en deed het zo. Toch net effe iets robuuster, vind je niet!
Foto
0 Reacties

Twee kleine portretstudies

6/30/2017

0 Reacties

 
Vandaag weer eens heerlijk gestudeerd, zo intens geconcentreerd dat ik telkens een uur of twee volledig van de wereld was. Resultaat: twee kleine alla prima portretstudies naar referentiefoto:
- een van een eigen model en
- een van internet geplukt portretje van de Spaanse meesterschilder Golucho.
​Niet primair gestuurd op uiterlijke gelijkenis, maar gefocust op uitdrukking van gemoedstoestand - de innerlijke gelijkenis, zeg maar - en een goeie toonwaardenbalans. En heerlijk weer in olieverf!
Foto
Foto
0 Reacties
<<Vorige

    Archives

    Augustus 2018
    Juni 2018
    April 2018
    Maart 2018
    December 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    September 2016
    Mei 2016
    Maart 2016
    Januari 2016
    December 2015
    September 2015
    Mei 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014

    Categories

    Alles

    RSS-feed

 +31 6 2472 5330
  • HOME
  • PORTRAITS
  • PAINTINGS
  • AQUAREL
  • SCULPTURES
  • PORTRAIT COMMISSIONS
  • OPEN ATELIER
  • BLOG
  • BIO
  • CONTACT